Skip to main content

Aktuálne témy

26
Február
26.02.2024

Posúdenie bežnej dostupnosti v rozhodnutí Rady úradu

Rada úradu dňa 13. 02. 2024 vydala rozhodnutie č. 14876-9000/2023, ktorým zmenila rozhodnutie úradu č. 3091-6000/2021-OD/12, vydané v súvislosti so zákazkou ,,Dynamický nákupný systém - stavebné práce a súvisiace služby pre RTVS“, keďže mala za to, že zriadením predmetného dynamického nákupného systému (ďalej len ,,DNS“) a zadávaním zákaziek v rámci tohto DNS zo strany kontrolovaného nedošlo k porušeniu § 10 ods. 1 v spojení s § 58 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní, ako konštatoval úrad v prvostupňovom rozhodnutí.

Meritum odvolacieho konania spočívalo v posúdení, či stavebné práce, obstarávané v rámci zákaziek č. 1 až 22 predmetného DNS, spĺňajú požiadavku bežnej dostupnosti na trhu, a teda, či bol kontrolovaný oprávnený za účelom obstarania predmetných stavebných prác použiť DNS.

Rada konštatovala, že smernica, ani zákon o verejnom obstarávaní, nevylučuje použitie DNS na účely zadávania zákaziek na uskutočnenie stavebných prác. Rada mala taktiež za to, že smernica, ako ani zákon o verejnom obstarávaní, nebráni použitiu jedného DNS na zadávanie zákaziek na tovary, služby, či stavebné práce rôznej povahy (kategórie). V tejto súvislosti rada uviedla, že pre určenie, čo možno považovať za stavebné práce bežne dostupné na trhu, nie je nevyhnutne potrebné preukázanie skutočnosti, že obstarávané stavebné práce boli určené na uspokojovanie bežných prevádzkových potrieb, keďže nejde o povinný definičný znak posúdenia bežnej dostupnosti na trhu.

Rada po preskúmaní kontrolovaným vyhotovených testov bežnej dostupnosti a konkrétnych opisov jednotlivých zadávaných zákaziek uviedla, že v tomto prípade bolo v rámci DNS zadaných 22 samostatných zákaziek, ktoré samy osebe predstavovali samostatné logické celky. Podľa rady sa predmetné zákazky nemajú posudzovať ako jeden celok, keďže práve rozdelenie na množstvo čiastkových zákaziek malo za následok to, že jednotlivé zákazky je možné označiť za jednoduché, štandardne realizované v takej istej podobe aj pre spotrebiteľov a iné osoby na trhu, tzn. ako stavebné práce bežne dostupné na trhu. V tejto súvislosti rada prihliadla na počet hospodárskych subjektov zapojených do DNS, počet ponúk predkladaných v rámci zadávania jednotlivých zákaziek, a podporne aj na skutočnosť, že voči zriadeniu predmetného DNS neboli uplatnené žiadne revízne postupy.

Rada zdôraznila, že pri posudzovaní oprávnenosti použitia DNS, s ktorým je nevyhnutne späté posudzovanie bežnej dostupnosti tovaru, služieb a stavebných prác, je v každom prípade potrebné zvážiť všetky podstatné okolnosti zadávania zákaziek v rámci dotknutého DNS, a teda sa vyžaduje ad hoc skúmanie konkrétneho prípadu.

Rozhodnutie rady nájdete zverejnené v Prehľade rozhodnutí podľa zákona č. 343/2015 Z. z.


Dôležité



Dávame do pozornosti



Informácie