Zoznam hospodárskych subjektov
V tejto časti nájdete formuláre a žiadosti potrebné pre úspešné zapísanie do zoznamu hospodárskych subjektov, predĺženie zápisu, oznámenia zmeny údajov a iné.
- Podmienky pre Zápis/Predĺženie zápisu (pdf, 738 kB)
- Conditions for Registration to The List of Economic Operators (pdf, 626 kB)
- Oznámenie Zmeny údajov (pdf, 522 kB)
- Elektronické odosielanie žiadostí o zápis/predĺženie/zmenu údajov (pdf, 443 kB)
- Najčastejšie nedostatky žiadostí o Zápis/Predĺženie zápisu (pdf, 604 kB)
- Správne poplatky pre hospodárske subjekty (pdf, 802 kB)
Dôležité upozornenia
Zmena správnych poplatkov
Úrad pre verejné obstarávanie si dovoľuje informovať, že od 1. 4. 2024 dochádza k zmene správnych poplatkov vo vzťahu k vedeniu zoznamu hospodárskych subjektov. K tejto zmene dochádza z dôvodu nadobudnutia účinnosti zmeny zákona NR SR č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Ak sa úkony a konania vykonávajú na základe návrhu podaného elektronickými prostriedkami alebo prostredníctvom integrovaného obslužného miesta a ak tento zákon pri jednotlivých položkách sadzobníka neustanovuje inak, sadzba poplatku je 50 % z poplatku určeného podľa sadzobníka. Ak sú súčasťou návrhu prílohy, uplatní sa znížená sadzba poplatkov len vtedy, ak sú tieto prílohy v elektronickej podobe (t. z. opatrené kvalifikovaným elektronickým podpisom osoby oprávnenej konať za príslušnú inštitúciu, resp. zaručene konvertované z listinnej podoby do elektronickej podoby).
V nadväznosti na uvedené je podľa položky 6a sadzobníka správnych poplatkov od 1. 4. 2024 sadzba správneho poplatku za:
- Zápis do zoznamu hospodárskych subjektov
- Listinná forma podania žiadosti – 100 EUR
- Elektronická forma podania žiadosti – 50 EUR
- Predĺženie platnosti zápisu v zozname hospodárskych subjektov
- Listinná forma podania žiadosti – 100 EUR
- Elektronická forma podania žiadosti – 50 EUR
- Vykonanie zmeny údajov v zozname hospodárskych subjektov
- Listinná forma podania žiadosti – 25 EUR
- Elektronická forma podania žiadosti – 12,50 EUR
Účinnosť zákona proti byrokracii
Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) dáva hospodárskym subjektom do pozornosti zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii), ktorým sa zavádza povinnosť orgánov verejnej moci pri svojej úradnej činnosti získavať a používať údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy o hospodárskych subjektoch so sídlom v Slovenskej republike a vyhotovovať si z nich výpisy ako krok k zásade „jedenkrát a dosť“.
Úrad v súvislosti s vedením zoznamu hospodárskych subjektov od hospodárskych subjektov so sídlom v Slovenskej republike žiada:
- údaje fyzických osôb, ktoré sú členom štatutárneho orgánu; členom dozorného orgánu alebo prokuristu hospodárskeho subjektu , resp. v prípade neposkytnutia údajov alebo ak fyzická osoba nie je občanom Slovenskej republiky výpisy z registra trestov týchto osôb, nie staršie ako tri mesiace,
- doklad o úhrade správneho poplatku za zápis/predĺženie platnosti zápisu/oznámenie zmeny údajov v zozname hospodárskych subjektov.
Predĺženie vybavenia Vašich žiadostí, týkajúcich sa zoznamu hospodárskych subjektov spôsobujú najmä nasledujúce nedostatky:
1. Nedostatky podávaných žiadostí:
- chýbajúci kvalifikovaný el. podpis osoby oprávnenej konať v mene hospodárskeho subjektu (štatutár alebo ním splnomocnená osoba) na žiadosti, v prípade predkladania elektronickej žiadosti,
- chýbajúce údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov pre fyzické osoby, ktoré sú členom štatutárneho orgánu, členom dozorného orgánu, alebo prokuristom (príloha č. 1 žiadosti) alebo výpisy z registra trestov týchto osôb, nie staršie ako tri mesiace,
- chýbajúci kvalifikovaný elektronický podpis osôb, ktorých výpis z registra trestov je potrebné vyžiadať (je potrebný podpis každej fyzickej osoby samostatne), v prípade predkladania elektronickej žiadosti,
- chýbajúci doklad o úhrade správneho poplatku vo forme e-kolku, ak žiadosť bola zaslaná v listinnej forme (poštou alebo osobne prostredníctvom podateľne),
- zasielanie elektronických žiadostí s vytvorenými kópiami potvrdení s chýbajúcim podpisom inštitúcie, ktorá daný doklad vydala, resp. zaručenou konverziou originálu dokladu (prílohy zasielané vo formátoch .pdf, .jpg a iných bez kvalifikovaného elektronického podpisu vydávajúcej inštitúcie, t. j. nevydané v origináli v elektronickej podobe, nie je možné za účelom zápisu (predĺženia platnosti zápisu do zoznamu akceptovať)
2. Nedostatky zistené prostredníctvom informačných systémov verejnej správy:
- chýbajúce údaje v IS VS Sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní v prípade, ak si žiadateľ (poistenec) nesplnil oznamovaciu povinnosť a z tohto dôvodu nie je možné stav jeho príp. nedoplatkov overiť,
- v prípade zistenia akýchkoľvek nedoplatkov na zdravotnom, sociálnom poistení alebo voči daňovému a colnému úradu v IS VS nie je možné vykonať zápis/predĺženie platnosti zápisu– potvrdenie vydané IS VS neposkytuje informáciu, či prípadné nedoplatky je, resp. nie je povolené platiť v splátkach - z tohto dôvodu žiadame o poskytnutie tejto informácie príslušné inštitúcie.
V týchto prípadoch sme povinní Vám zaslať výzvu na doplnenie žiadosti, resp. požiadať o súčinnosť jednotlivé inštitúcie, čo predlžuje vybavenie Vašich žiadostí v priemere cca o ďalších 30 dní. Preto im prosím venujte náležitú pozornosť. Predchádzaním uvedených nedostatkov môžete výrazne skrátiť lehotu na vybavenie vašej žiadosti.
Vysvetlivka k zoznamu zapísaným v Zoznam hospodárskych subjektov: Potvrdenie z evidencie daňových nedoplatkov z IS FS SR preukazuje splnenie podmienky účasti podľa § 32 ods. 1 písm. c) zákona vo vzťahu k daňovému a aj colnému úradu.
Hospodárskym subjektom so sídlom mimo územia Slovenskej republiky s platným zápisom do zoznamu hospodárskych subjektov odporúčame doplniť údaj o neexistencii nedoplatkov voči colnému úradu prostredníctvom formulára oznámenia zmeny údajov, ktorý je zverejnený vo formulároch nižšie. V prípade, ak štát sídla nevydáva uvedený alebo rovnocenný doklad, je možné ho nahradiť čestným vyhlásením.
Upozornenie pre žiadateľov o predĺženie platnosti zápisu
Úrad dáva do pozornosti žiadateľom o predĺženie platnosti zápisu v zozname hospodárskych subjektov podľa § 156 ods. 6 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní, že pre predĺženie platnosti zápisu je potrebné kumulatívne splniť dve podmienky:
- doručenie novej kompletnej žiadosti o predĺženie platnosti zápisu v zozname hospodárskych subjektov vrátane všetkých príloh podľa § 32 ods. 2 najskôr 60 dní a najneskôr 30 dní pred uplynutím platnosti pôvodného zápisu,
- spĺňanie podmienok účasti vo verejnom obstarávaní podľa § 32 ods. 1 písm. a) až f), ktoré hospodársky subjekt preukazuje spôsobom podľa § 32 ods. 2, 4 resp. 5 (okrem iného aj podmienku, že prílohy k žiadosti podľa § 32 ods. 2 nesmú byť staršie ako tri mesiace ku dňu predĺženia platnosti zápisu)!
Úrad odporúča, aby si žiadatelia pred podaním žiadosti o predĺženie overili platnosť pôvodného zápisu v Zozname hospodárkych subjektov.
Obchodné podmienky elektronickej platformy
Úrad dáva dodávateľom do pozornosti, že pre úspešnú registráciu a následnú možnosť predkladania ponúk v Elektronickej platforme je potrebné prejaviť súhlas s obchodnými podmienkami Elektronickej platformy.